Właściciele niewielkich firm wielokrotnie zastanawiają się, jaką strategię marketingową przyjąć. Rozdawanie ulotek? Rozwieszanie banerów w obszarze swojego działania? A może ogłoszenia w lokalnej gazecie? Specjaliści z zakresu marketingu internetowego przychodzą z odpowiedzią – lokalne SEO.

Czym właściwie jest lokalne SEO?

Określenie to opisuje wszystkie działania mające na celu cyfrowe skierowanie lokalnego użytkownika do firmy promującej się w oparciu zapytania lokalne (tj. frazy kluczowe). Przykładem frazy wpisującej się w założenia lokalnego SEO jest “restauracja włoska Sopot” lub “język angielski Gliwice”.

Wyniki wyszukiwania na tego rodzaju frazy kluczowe wyświetlają się najczęściej w formie tzw. “3-paku”, czyli trzech organicznie wybranych pozycji z Map Google. W obrębie trzech pierwszych wyników wyszukiwania mogą wyświetlać się zdjęcia, średnia ocen firmy, a także fragmenty opinii. Oprócz wyników w Mapach Google lokalna firma może pojawiać się w organicznych (tzw. bezpłatnych wynikach wyszukiwania)

Jak działa lokalne SEO?

Algorytmy Google działają w oparciu o kilka źródeł, które informują je o potencjalnych oczekiwaniach użytkownika wobec wyników wyszukiwania. Wśród nich należy wyróżnić:

  • historię wyszukiwań,
  • adres IP użytkownika,
  • historię lokalizacji.

Z tego względu, lokalne SEO nie zawsze wymaga dodania do zapytania słowa z geograficznie sprecyzowaną frazą kluczową – tj. miasta, dzielnicy, miejscowości, województwa itp. Jeśli pojedziemy na wakacje do czeskiej Pragi i wpiszemy w Google zapytanie “dobra restauracja”, algorytmy wyświetlą w 3-paku najbliższe naszej lokalizacji restauracje o najwyższych opiniach z Google Maps.

Lokalne SEO to rozwiązanie doskonałe dla małych i średnich przedsiębiorców, których grupą docelową są lokalni mieszkańcy, a także osoby przyjezdne. Mowa między innymi o:

  • lokalnym rynku beauty – salonach fryzjerskich, kosmetycznych, etc.;
  • restauracjach i barach;
  • warsztatach samochodowych;
  • serwisach naprawczych szeroko pojętych;
  • hotelach, pensjonatach, hostelach, motelach;
  • specjalistów z różnych branż, np.: dentystach, psychologach, ginekologach, adwokatach, stolarzach.

Na co zwrócić uwagę planując działania lokalnego SEO?

  1. Wizytówka Google Moja Firma
    Absolutna podstawa lokalnego pozycjonowania SEO. Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma polega na uzupełnieniu wszystkich kluczowych dla użytkownika informacji, tj. godzin otwarcia, zdjęć, atrybutów. To niezwykle istotny element lokalnego SEO – prawidłowo zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma wzmacnia pozycję firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania.
  2. Optymalizacja oraz informacje na stronie internetowej
    Każdy rodzaj SEO wymaga skrupulatnej optymalizacji strony internetowej. W trakcie tego procesu warto zwrócić uwagę na content witryny, który powinien zawierać lokalne zapytania, a także treści przyjazne lokalnemu użytkownikowi. Innym elementem optymalizacji strony internetowej pod lokalne SEO jest uzupełnienie zakładki “Kontakt”, dodanie do niej mapy i wszystkich niezbędnych informacji.
  3. Opinie o firmie
    Algorytmy Google zwracają ogromną uwagę na wystawione firmie opinie w wizytówkach Google Moja Firma. Im wyższa średnia ocen, tym większe prawdopodobieństwo, że nasza cyfrowa wizytówka wyświetli się w pierwszej trójce. Warto zachęcać swoich klientów do umieszczania opinii w Google Moja Firma oraz systematycznie na nie odpowiadać.

Warto pamiętać, że każdy proces SEO wymaga długofalowego nakładu skrupulatnej pracy. Dobra pozycja w wynikach wyszukiwania jest zależna od wielu zmiennych czynników, wśród których najważniejszym są częste zmiany w działaniu algorytmów Google. Jeśli szukasz rozwiązań w obszarze lokalnego SEO, skontaktuj się ze specjalistami w zakresie SEO marketingu, którzy pomogą Ci zoptymalizować wizytówkę Google Moja Firma oraz zatroszczą się o prowadzenie długofalowego procesu lokalnego pozycjonowania.

Źródło: Quality Factor – agencja interaktywna