nieoczekiwana ciąża

Dwie kreski na teście, sprzeczne uczucia – mieszanina ekscytacji i niepokoju… To typowa reakcja na wiadomość o ciąży. W końcu jednak emocje opadają i trzeba realnie spojrzeć na sytuację, przygotować się na nadchodzące miesiące. Sprawdź, jak najlepiej zadbać o dziecko i siebie w pierwszym trymestrze.

Pierwszy trymestr biologicznie – badanie u lekarza

Pierwszy, drugi i trzeci miesiąc to czas, kiedy zarodek staje się dzieckiem, rozwijają się jego główne narządy i podstawowe funkcje życiowe. Jest to bardzo waży okres dla matki i początkującego życia – aby upewnić się, że wszystkie procesy przebiegają prawidłowo, należy udać się na wizytę do specjalisty. Lekarz powinien przeprowadzić z tobą dokładny wywiad, wykonać badanie ogólne,  a także USG, o ile to konieczne w danym momencie. Dodatkowo zaleca się inne badania takie jak morfologia krwi, oznaczenie przeciwciał i inne rutynowe procedury, o których poinformuje cię lekarz. Pamiętaj tylko, by wybrać się do uznanego profesjonalisty w tej dziedzinie.

Jakie dolegliwości mogą wystąpić w I trymestrze ciąży?

Przyszła mama musi przygotować się na liczne efekty uboczne „stanu błogosławionego”. Objawy takie jak nawracające nudności i wymioty, bóle piersi i w okolicach brzucha, problemy ze snem i uczucie zmęczenia,  a także permanentne rozdrażnienie są naturalne w pierwszym trymestrze ciąży i nie trzeba za bardzo się nimi przejmować. Co nie znaczy też, że nie można starać się minimalizować dolegliwości.

Na nudności pomogą niewielkie ilości lekkostrawnego jedzenia w małych odstępach czasu, częste picie wody z cytryną i naparu z imbiru, unikanie słodyczy i długotrwałego uczucia głodu. Żeby zwalczyć senność, dobrze jest uciąć sobie popołudniową drzemkę, zadbać o dobry sen w nocy i wychodzić na świeże powietrze w ciągu dnia. Z bólami poradzisz sobie tak samo jak z rozdrażnieniem – skupiając się na wypoczynku i rozrywce, spędzając czas z bliskimi. Wystrzegaj się środków przeciwbólowych i uspokajających, zwłaszcza bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem.

Dieta i ćwiczenia w pierwszych miesiącach ciąży

Jeżeli na co dzień dbasz o zdrowy styl życia, powinnaś dbać o niego tym bardziej podczas ciąży. To jednak specyficzny stan, w którym nie obowiązują wszystkie zasady racjonalnego odżywiania i aktywności ruchowej. Przykładowo kawa i czarna herbata, chociaż nieszkodliwe dla przeciętnej osoby, nie są zalecane kobietom w ciąży. To samo tyczy się wszelkiego rodzaju napojów gazowanych, słodyczy, żywności ciężkostrawnej, tłustej i wysokoprzetworzonej. Zamiast tego sięgaj po naturalne produkty takie jak warzywa i owoce, chude mięso, ekologiczne jajka, kasze i nieprzetworzone zboża. Nadrzędna zasada jest taka, że bardziej niż bilans kaloryczny liczy się bilans składników odżywczych. Pilnuj, aby dostarczać ich wystarczającą ilość z jedzeniem i piciem.

Jak wiadomo, drugim ważnym filarem zdrowia jest aktywność fizyczna. Chociaż ćwiczenia można i powinno się wykonywać także z dzieciątkiem pod sercem, to pierwszy trymestr ciąży jest raczej okresem wypoczynku i umiarkowanego wysiłku. Jeśli masz dobrą kondycję i  już przedtem uprawiałaś sport, możesz zapytać lekarza, czy nie zaszkodzi to ani tobie, ani dziecku. W przeciwnym razie podczas pierwszych miesięcy lepiej unikać radykalnych zmian w codziennej aktywności.

Artykuł przygotowano we współpracy z https://www.babyboom.pl/ciaza/kalendarz_ciazy.html.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *